راهنمای انتخاب کلمات کلیدی برای سئو و بهینه سازی سایت

راهنمای انتخاب کلمات کلیدی

کلیدواژه یا کلمات کلیدی عبارت است از واژه ها یا عبارات پرکاربرد در جستجوی روزانه کاربران وب برای دستیابی به اهداف جستجوی خود. کلیدواژه های یک صفحه وب باید ارتباط معنایی با محتوی آن داشته باشند، در غیر این صورت هرزنامه تلقی خواهند شد و از طرف گوگل مجازاتهایی اعمال خواهد شد.


اگر قصد سفارش و طراحی سایت دارید، این مطلب میتواند راهنمای خوبی برای انتخاب کلیدواژه ها باشد. ارزیابی صحیح از آینده وب سایت و انتخاب کلیدواژه های مناسب و متناسب با نوع فعالیت سایت میتواند موجب موفقیت تجارت شما شود. صرف نظر از هزینه ای که برای وبسایت خود میکنید مهم است که اطلاعات کافی درباره سئو و بهینه سازی سایت داشته باشید. این مطلب به انتخاب کلیدواژه ها اختصاص دارد. برای کسب آگاهی و مهارت بیشتر میتوانید مقالات سئو و بهینه سازی سایت را مطالعه کنید.

بررسی کلمات کلیدی قبل از طراحی سایت

کلیدواژه ها در دامنه سایت ( Domain )

وجود کلیدواژها در دامنه سایت مسئله مهمی است. در صورت امکان دامنه ای ثبت کنید که شامل مهمترین کلید واژه باشد و به این مسئله توجه داشته باشید که کسب رتبه های برتر فقط از طریق انتخاب دامنه میسر نیست. گوگل در سال 2012 اعلام کرد که دامنه های بی کیفیتی را که قصد دارند شایستگی خود را به سرعت نمایش دهند به شدت مجازات خواهد کرد.

دامنه ای نظیر SeoContentMarketingTipsIdeaForOnlineMarketing.com که ترکیبی از چند کلمه کلیدی را در خود جای داده است نه تنها تاثیر مناسبی بر وضعیت سئو نخواهد داشت بلکه باعث اعمال مجازاتهایی برای آن خواهد شد.

اگر هنوز اقدام به طراحی سایت طراحی سایت ، طراحی سایت و بهینه سازی ، طراحی پورتال ، طراحی سایت فلش ، طراحی سایت حرفه ای نکرده اید بهتر است نگاهی به وب سایت سایر همکاران خود بیندازید. کلیدواژه های مورد نظر خود را در گوگل جستجو کنید و محتوی صفحات برتر ( سایت های موجود در نتایج  صفحات نخست ) را ارزیابی کنید. مطمئنا نکات زیادی وجود دارد که میتوانند به شما کمک کنند. به قدرت حافظه خود اعتماد نکنید، مواردی را که فکر میکنید مهم هستند یادداشت کنید.

عبارات پیشنهاد شده توسط گوگل

هنگام جستجو، گوگل کلمات و عباراتی را پیشنهاد میدهد. عبارات پیشنهادی گوگل شامل کلیدواژه هایی است که توسط کاربران زیادی جستجو شده است. ممکن است برخی از کلمات کلیدی مورد نظر شما در پیشنهادهای گوگل (با اندکی تفاوت) وجود داشته باشد. این عبارات میتواند به عنوان کلیدواژه ها انتخاب شوند و بد نیست بدانید بسیاری از کاربران وب با تایید عبارت پیشنهادی گوگل جستجوی خود را آغاز میکنند.

برای انتخاب کلیدواژه ها زمان بگذارید

این به معنی عدم مشورت با متخصصین سئو نیست. کلمات کلیدی مناسب و مرتبط با نوع فعالیت خود را شناسایی و اولویت بندی کنید و آنها را به صورت پیشنهاد به طراحان سایت و متخصصین سئو ارائه کنید و از آنها بخواهید زمانی را برای آنالیز دقیق کلیدواژه ها اختصاص دهند. احتمالا تغییراتی را در کلیدواژه های پیشنهادی خود شاهد خواهید بود، دقت کنید که تغییر کلیدواژه ها لزوما به معنی انتخابی بهتر نیست !

مانور بر روی کلمات کلیدی پس از طراحی سایت

کلمات کلیدی با دامنه گسترده

هرچه دامنه کلیدواژه ها گسترده تر باشد اهمیت آنها بیشتر و دستیابی به رتبه های برتر سخت تر است. به عنوان مثال فرض کنید یک وب سایت در زمینه فناوری اطلاعات راه اندازی کرده اید. برای رسیدن به رتبه های برتر در گوگل نیاز به یک استراتژی سئو خواهید داشت و مطمئن باشید تمرکز و تلاش مستقیم برای دستیابی به رتبه های نخست گوگل ( نظیر افزایش کلید واژه فن آوری اطلاعات، تغییر کد HTML ، بُلد کردن، خرید بک لینک و ... صفحه نخست) راه به جایی نخواهد برد. بجای اینکار به گوگل ثابت کنید که محتوی ارائه شده در سایت شما مطالبی پیرامون فن آوری اطلاعات به کاربران خواهد داد. ارائه محصولات ، خدمات، مقالات و اخبار روز مرتبط، روشی اثبات شده برای اینکار است و توجه داشته باشید که محتوی با کیفیت را مد نظر قرار دهید. مطالب تکراری و کپی برداری شده کمک چندانی به شما نخواهد کرد.

کلمات کلیدی با دامنه کم

فرض کنید طراحی شبکه یکی از خدمات ارائه شده در وب سایت شما (فناوری اطلاعات) است. توضیحاتی درباره روش کار خود در سایت قرار دهید. بد نیست کمی تخصصی تر وارد شوید،از اصطلاحات رایج بهره برید. کلیدواژه ها را به صورت یکنواخت در کل صفحه پراکنده و برجسته کنید ( با استفاده از تگ Strong ). در صورت امکان مطلب خود را به صورت چند قسمت مرتبط و مجزا تقسیم کنید و از سرنویس های مناسب با تیتری شامل کلیدواژه ها استفاده کنید. در متاتگ Description از کلمات کلیدی استفاده کنید ( توصیفی مختصر و مفید همراه با کلمات کلیدی. توضیحات صفحه را با مطالب "چرند" پر نکنید ). صفحه مورد نظر را از سایر بخشهای مرتبط و با کلمات کلیدی لینک کنید. استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی را فراموش کنید، این کار تاثیری منفی بر وضعیت سئو صفحه خواهد شد.

سئو و بهینه سازی سایت محدود به کلیدواژه ها نیست

برخی از مدیران سایت آنچنان بر روی کلمات کلیدی متمرکز میشوند که فراموش میکنند سئو موضوعی فرا تر از کلمات کلیدی است. پرداختن بیش از حد به کلیدواژه ها کاری نادرست است. سئو و بهینه سازی سایت محدود به کلمات کلیدی و کاربر صحیح آنها نیست. برای کسب آگاهی بیشتر در باره سئو و بهینه سازی سایت خواندن مقالات سئو به شما پیشنهاد میشود.

مهین بیکدلو / 22 مرداد 93