سئو یعنی چه ؟

سئو به زبان ساده

سئو و بهینه سازی یکی از مواردی است که همواره باید مورد توجه طراحان، مدیران سایت و مالکان قرار گیرید. مسلما یک وب سایت کاربر محور و زیبا به تنهایی باعث موفقیت یک وب سایت و دستیابی به اهداف تجاری و ... نخواهد شد.


سئو چیست ؟

یک عنوان خسته کننده برای وبمسترها و در عین حال بسیار مهم !

با جستجوی عبارت سئو چیست در گوگل مطالب بیشماری را خواهید یافت که گاه خیلی تخصصی و گاهی به صورت عامیانه نگارش شده اند که هر یک به موضوعات خاصی میپردازند. بدیهی است نوشتن یک مطلب جامع و کلی در رابطه با سئو نیازمند یک کتاب چند صد صفحه ای میباشد و این نکته را در نظر بگیرید که موتورهای جستجو الگوریتم های رتبه بندی سایت ها را مرتبا ارتقاء میدهند. بنابراین نوشتن یک کتاب جامع درباره سئو کاری بیهوده است !

در این یادداشت سعی بر آن است که تصویری صحیح از سئو و بهینه سازی بدون پرداختن به مسائل تخصصی و معرفی راهکار های سئو ارائه شود. چنانچه قصد دارید به صورت تخصصی به مسئله سئو بپردازید مجموعه مقالات سئو اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار خواهد داد

برای درک بهتر مفهوم سئو به مثال زیر توجه کنید:

وب سایت www.miladcamera.com یک وب سایت فروشگاهی با موضوع دوربین فیلمبرداری و با عنوان فروشگاه میلاد است.

یک اشتباه رایج

بسیاری از مالکان سایتها به اشتباه تصور میکنند که اگر عنوان وب سایت خود را ( در این مثال فروشگاه میلاد ) در موتورهای جستجو نظیر گوگل تایپ کنند و لینک سایت خود را در صفحه اول بیابند ، سایتشان در وضعیت مطلوبی از لحاظ بهینه سازی قرار دارد !

چرا این طرز فکر اشتباه است ؟

  • افراد بسیار کمی اسم و عنوان فروشگاه شما را در حافظه دارند.
  • اغلب افراد در جستجوی خود از کلیدواژه ها ( در این مثال : دوربین فیلمبرداری، دوربین فیلمبرداری حرفه ای و ... ) استفاده میکنند.

موتورهای جستجو و بخصوص گوگل اولین محل جستجوی اغلب مردم برای یافتن نیازهای خود در فضای مجازی است. مورد جستجو میتواند یک محصول تجاری، مقاله، تصویر، ویدئو، خبر و ... باشد و مهم است بدانید که بیشتر افراد نیازهای خود را از صفحه اول نتایج موتورهای جستجو برآورده میکنند. بنابراین یک وب سایت که از وضعیت سئو مناسبی بهره مند است باید در ازاء مهمترین کلیدواژه های مرتبط با موضوع و محتوی سایت خود در نتایج اول موتورهای جستجو قرار گیرد.

آیا سئو باعث افزایش بازدید از سایت میشود؟

بله، زمانیکه وب سایت شما در معرض دید جستجو گران در موتورهای جستجو قرار گیرید باعث افزایش بازدید از سایت شما خواهد شد اما لزوما وب سایتی که دارای بازدید زیادی است از وضعیت سئو مناسبی برخوردار نیست. چرا ؟

بسیاری از روشهای بازدید صرفا باعث بازدیدهای بیهوده از یک سایت میشوند و حتی بدتر ! ممکن است بازدیدها به صورت مجازی انجام شود، یعنی سایت شما توسط نرم افزارهای بازدیدکننده بازدید شود. مطمئنا این نوع بازدید مطلوب و مورد نظر شما نیست.

منظور از بازدید بیهوده چیست؟

حتما تا بحال وب سایتهایی را مشاهده کرده اید که به محض بارگذاری، صفحات جدیدی را به شما نمایش میدهند ( تبلیغات پاپ آپ ). اگرچه این روش میتواند مشتری های تصادفی را در پی داشته باشد ولی بیشتر کاربران وب بدون توجه به محتوی چنین صفحاتی آنها را فورا میبندند و حتی کاربران حرفه ای تر با استفاده از نرم افزارهای بلوکه کننده مانع از باز شدن چنین صفحاتی میشوند. به هر ترتیب روشهای بسیاری برای افزایش بازدید از یک وب سایت وجود دارد که بسیاری از این روشها غیر علمی و عملی است و تنها باعث افزایش شماره های آمارگیر وب سایت میشوند اما افزایش بازدید و با استفاده از اصول سئو و بهینه سازی بازدید های موثر را افزایش میدهند !

" سئو یکبار برای همیشه " تنها یک شعار است

به دو دلیل سئو فعالیتی مستمر و همیشگی است

  • همانطور که دربالا اشاره شد موتورهای جستجو الگوریتم های رتبه بندی سایت خود را مرتبا تغییر میدهند.
  • رقبای شما هرگز از تلاش برای کسب جایگاه بهتر دست بر نمیدارند.

چگونه سایت خود را سئو کنیم ؟

به طور کلی دو نوع فعالیت در زمینه بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو وجود دارد که هر یک دارای اهمیت خاص خود است :

سئو داخلی

سئو داخلی به فعالیتهایی اطلاق میشود که در اتباط مستقیم با ساختار html صفحات سایت نظیر لینکهای پیمایشی، سرنویس ها، محتوی ( کیفیت و کمیت ) ، کلیدواژه ها، عناوین، دامنه، آدرس صفحات، تصاویر و ... میباشد

سئو خارجی

سئو خارجی مجموعه فعالیتهایی است که خارج از وب سایت و جهت معرفی سایت در فضای مجازی و موتورهای جستجو صورت میگیرد.