گوگل سند باکس | Google Sandbox

گوگل سندباکس چیست؟

گوگل سند باکس ( Google Sandbox ) محصول یک تئوری برای توضیح این واقعیت است که : چرا برخی از دامنه ها در نتایج جستجو دارای نوسان هستند؟ به عبارت دیگر دامنه هایی ( آدرس وب سایت ) وجود دارند که برای مدتی ( چند روز تا چند ماه ) بین سایر دامنه ها ، درمیان نتایج جستجوی گوگل شناور هستند.


برای روشن شدن موضوع فرض کنید کلمه و یا عبارتی را در گوگل جستجو میکنید. نتایج نمایش داده شده برای پنج لینک ابتدایی یکی از صفحات نتایج ، شامل آدرس وب سایتهای a - b - c – d – e است. این جستجو را در زمان دیگری تکرار میکنید و نتایج بدست آمده شامل آدرس وب سایت های a – b – x – c – d است. با تکرار همان جستجو برای بار دیگر با نتایج a – b – c – d – x بدست می آید.

نظریه سندباکس از طرف کارشناسان سئو و متخصصین پیگیری عملکرد رفتارهای موتورهای جستجو ( در این مثال گوگل ) برای توجیه و توضیح نوسان جایگاه وب سایت x  در نتایج نمایش داده شده است. بخصوص زمانی این موضوع اهمیت پیدا میکند که چنین نوسانی در صفحه اول و لینکهای نخست آن بروز کند.

لازم به ذکر است که گوگل هرگز وجود و یا عدم وجود چنین مکانیزمی را تایید نکرده است و برخلاف باور بسیاری از کارشناسان سئو و بهینه سازی سئو در عمل به مفهوم کسب نتایج نخست موتورهای جستجو در ازاء کلیدواژه های مرتبط با فعالیت سایت است ، گوگل سندباکس تنها مربوط به سایتهای جدید ِ ثبت شده در گوگل نیست. سایتهایی که دارای تغییرات کلی و ساختاری میشوند نیز در سندباکس گوگل قرار میگیرند.

افرادی که به نظریه سندباکس معتقد هستند ، راه برون رفت از این گودال را ، ارزیابی الگوریتم های گوگل مبنی بر باکیفیت بودن محتوی وب سایت گرفتار میدانند. آنها معتقدند تازمانی که یک وب سایت نتواند کیفیت بالای محتوی و ساختار خود را به گوگل معرفی کند، همچنان در سندباکس قرار خواهد گرفت و چنانچه زمان اثبات آن از حد معینی تجاوز کند، وب سایت مورد نظر در قعر نتایج گوگل و یا بدتر از آن ، در لیست سیاه قرار خواهد گرفت.

آیا سندباکس روشی عادلانه برای وب سایت های جدید است؟

فرض کنیم چنین نظریه ای صحت داشته باشد. به نظر شما راهکاره مقابله با سایت های اسپم چیست؟ و در پاسخ به این سوال این نکته را در نظر بگیرید که وب، تنها ساخته دست انسان است که مثل قارچ در حال تکثیر است. روزانه هزاران سایت جدید به دنیای وب معرفی و هزاران سایت دیگر صحنه را ترک میکنند. اگر شما در جستجوی یک شرکت تولید کننده دارو در گوگل باشید و با کمال تعجب صفحه ای مربوط به یک سایت تبلیغاتی با هزاران کلیدواژه مهم دارویی را باز کنید آیا در توانایی های گوگل شک نخواهید کرد؟

الگوریتم های گوگل، برای کشف بهترین و باکیفیت ترین سایت ها و صفحات وب و همچنین مقابله با سایت های اسپم طراحی و پیوسته در حال تغییر است و از طرفی گوگل خود یک شرکت تجاری است و برای کسب منافع بیشتر تلاش میکند و به همین سبب است که ناچار به مقابله با اسپمرها و اجرای عدالت است و به عقیده نویسنده این یادداشت، تا حد مطلوبی در کار خود موفق بوده است.

تئوری سندباکس تا چه حد به واقعیت نزدیک است؟

وجود وب سایتهای شناور که در میان نتایج جستجوی ارائه شده توسط گوگل در نوسان هستند موضوع غیر قابل انکاری است ، اما اینکه چنین الگوریتمی به صورت آگاهانه انتخاب و طراحی شده باشد جای بحث دارد.

  1. همانطور که اشاره شد گوگل یک شرکت تجاری و دارای رقبای بسیار سر سختی همچون بینگ است. بدیهی است که ایزوله کردن یک وب سایت برای مدتی نسبتا طولانی و بررسی محتوی آن ، نارضایتی مالکان وب سایتها و بلاگرها را به همراه خواهد داشت و نتیجه چنین رفتاری، مطمئنا از دست دادن بسیاری از کاربران خواهد بود و این درحالی است که ثبت رتبه ای ویژه برای یک وب سایت نوظهور و بدون بررسی محتوی ، موجب کاهش کیفیت صفحات ارائه شده ( چه از طرف گوگل و چه از طرف مدیران سایت ) خواهد شد و این یعنی یک هرج و مرج واقعی !
  2. رقابت بسیار شدید برای کسب نتایج بهتر در گوگل بین وب مسترها و کارشناسان سئو و از طرفی سرعت و دقت گوگل در نمایش برترین صفحات وب، عاملی است که بخودی خود میتواند منجر به ایجاد سند باکس ، بدون وجود الگوریتمی خاص شود و به نظر میرسد بخشی عمده ای از مباحث مطرح شده پیرامون سند باکس ناشی از وجود چنین مسئله است. سئو یکی از تخصص های پولساز در دنیای وب است و بازارگرمی برای آن چندان دور از تصور نیست.

با توجه به موارد فوق به نظر میرسد سندباکس محصول رقابت و بازارگرمی دست اندرکاران سئو و همچنین رقابت شدید بین موتورهای جستجو از طرفی و از یک طرف محصول جانبی سایر الگوریتم های گوگل است.

چنانچه وب سایت جدیدی راه اندازی کرده اید یا سایت شما دچار تغییرات اساسی شده است ( بخصوص در آدرس صفحات ) و یا با کاهش محسوس بازدید روبرو شده اید احتمالا وب سایت شما در وضعیت سندباکس قرار دارد.

آیا وب سایت من در سندباکس قرار دارد؟

با جستجوی عبارت Site:www.yourdomain.com در گوگل میتواند تا حدی از قرار گرفتن در این وضعیت آگاه شوید. در صورتی که برای جستجوی فوق نتیجه ای یافت نشد ( برای سایت های جدید ) و یا نسبت لینک های برگشتی در مقایسه با تعداد صفحات ایجاد شده در سایت بسیار ناچیز است ، ممکن است سایت شما در وضعیت سندباکس قرار گرفته باشد.

وب سایت هایی نظیر pixelgroove.com وجود دارند که مدعی بررسی وضعیت سندباکس برای دامنه ها هستند ، میتوانید از آنها استفاده کنید. اینکه ادعای آنها تا چه حد صادقانه است موضوعی جداگانه و خارج از چارچوب این یادداشت است.

در بالا اشاره شده که مشاهده وضعیت سندباکس در گوگل یک واقعیت است، اگر وب سایت جدیدی ایجاد کرده اید، محتوی سایت شما از طرف گوگل در حال بررسی است و اگر قصد ایجاد محتوی اسپم ندارید، نباید نگرانی زیادی در مورد این وضعیت داشته باشید. زمان عامل اصلی خروج از سندباکس است.

راه خروج از وضعیت سند باکس چیست؟

اشاره شد که سندباکس یک موضوع دقیق نیست و طبیعتا راهکار قطعی و دقیقی برای خروج از این وضعیت وجود ندارد اما توصیه های زیر راهکار نسبتا مناسب و اثبات شده ای برای جلوگیری از قرار گرفتن در وضعیت سندباکس است.

  • عدم استفاده از دامنه هایی که قبلا توسط افراد دیگر بکار گرفته شده است.
  • کشف لینک های بد و شکسته شده در محتوی صفحات سایت.
  • رعایت قوانین کپی رایت و عدم کپی برداری از مطالب دیگران.
  • ایجاد محتوی مفید و با کیفیت.
  • انتشار وب سایت بر روی سرور های معتبر با آپ تایم مناسب.
  • قرار ندادن بیش از حد کلمات کلیدی رقابتی در محتوی صفحات.

محمود عزیزی / 12 مرداد 1393